Thursday, November 11, 2010

Exhortation apostolique Verbum Domini Apostolic Exhortation

A session of the Synod, October 2008

EXHORTATION APOSTOLIQUE VERBUM DOMINI

CITE DU VATICAN, 11 NOV 2010 (VIS). Ce midi a été présentée près la Salle-de-Presse du Saint-Siège l'exhortation apostolique post-synodale Verbum Dei, consacrée à la Parole dans la vie et la mission de l'Eglise. Sont intervenus le Cardinal Marc Ouellet, PSS, Préfet de la Congrégation pour les évêques, Mgr.Gianfranco Ravasi, Président du Conseil pontifical pour la culture, Mgr.Nikola Eterovic, Secrétaire général du Synode des évêques, et Mgr.Fortunato Frezza, Sous Secrétaire. En date du 30 septembre, ce document composé en trois parties, est le fruit de la XII Assemblée ordinaire du Synode, tenue en octobre 2008.

Le Secrétaire général du Synode a d'abord expliqué que, dans la première partie, Benoît XVI souligne la place fondamentale du Père, source même de la Parole, et de la dimension trinitaire de la Révélation". Le premier chapitre, intitulé "Dieu qui parle" met en relief "la volonté divine d'un dialogue constant avec l'homme. Il en prend l'initiative et se manifeste de plusieurs manières". Puis il souligne "le caractère christologique de la Parole et sa dimension pneumatologique", expliquant le lien entre Ecriture et Tradition mais aussi la question de l'inspiration et de la vérité biblique. "La réponse de l'homme à ce Dieu qui parle, occupe le second chapitre. "L'homme est appelé à l'alliance avec son Dieu, qui l'écoute et répond à ses questions. Dieu parle et l'homme lui répond par la foi. La meilleure prière se manifeste dans les paroles que Dieu a révélé directement et qui se manifestent dans les pages de la Bible".

Le troisième chapitre est consacré à "l'herméneutique de l'Ecriture Sainte dans l'Eglise". L'Ecriture Sainte devrait être, comme le dit la Constitution dogmatique Dei Verbum sur la révélation divine, "l'âme de la théologie sacrée". Ainsi, "l'herméneutique biblique du Concile Vatican II doit être redécouverte afin d'éviter un certain dualisme de l'herméneutique sécularisée qui pourrait donner lieu à une interprétation fondamentaliste ou spiritualiste de l'Ecriture Sacrée. La ligne herméneutique exige la complémentarité du sens littéral et spirituel, une harmonie entre foi et raison. Quant à la relation entre chrétiens et juifs dans leur référence aux Ecritures, "elle est définie comme très spéciale car tous deux partagent une grande partie de l'Ecriture Sainte".

La seconde partie s'intitule Verbum in Ecclesia. Dans le premier chapitre, "La Parole de Dieu et l'Eglise", il est souligné que "grâce à la Parole de Dieu et à l'action sacramentelle, Jésus-Christ est le contemporain des hommes dans la vie de l'Eglise". La Liturgie, lieu privilégié de la Parole de Dieu" est le titre de la seconde partie, dans laquelle est affirmé "le lien vital entre l'Ecriture Sainte et les sacrements, en particulier, l'Eucharistie". L'importance du lectionnaire et de la proclamation de la Parole et du ministère du lectorat est réaffirmée, en insistant surtout sur la préparation de l'homélie, thème de grande importance dans l'Exhortation apostolique post-synodale.

Le troisième chapitre est consacré à "La Parole de Dieu dans la vie ecclésiale", où "l'importance de l'animation biblique de la pastorale, la dimension biblique de la catéchèse, la formation biblique des chrétiens, l'Ecriture sainte dans les grands rencontres ecclésiales et la Parole de Dieu en rapport avec les vocations" est soulignée. "Une attention spéciale est portée à la Lectio Divina et à la prière mariale".La troisième partie, intitulée Verbum mundo, souligne "le devoir des chrétiens d'annoncer la Parole de Dieu dans le monde pour ceux qui y vivent et travaillent. Dans le premier chapitre, "La mission de l'Eglise: annoncer la Parole de Dieu au monde", il est dit que l'Eglise a été orientée dès la première nouvelle, "ad gentes", à ceux qui jusqu'ici ne connaissent pas le Verbe, la Parole de Dieu, mais aussi à ceux qui ont été baptisés...mais qui ont besoin d'une nouvelle évangélisation pour redécouvrir la Parole de Dieu".

Parole de Dieu et engagement dans le monde, est le titre suivant, partie qui souligne que "les chrétiens sont appelés à servir le Verbe de Dieu chez les plus petits de leurs frères mais aussi à s'engager dans la société pour la réconciliation, la justice et la paix entre les peuples". Le troisième partie est consacrée à "La Parole de Dieu et les cultures". Il souligne "le souhait que la Bible soit mieux connue dans les écoles et les universités, et que les moyens de communication sociale utilisent toutes les possibilités techniques pour sa diffusion. Le thème de l'inculturation de l'Ecriture Sainte est lié aux traductions et à la diffusion de la Bible qu'il faut accroître". Parole de Dieu et dialogue interreligieux, tel est le thème du quatrième chapitre. "Après avoir mis en relief la valeur et l'actualité du dialogue interreligieux, Verbum Domini...présente quelques indications utiles sur le dialogue entre chrétiens et musulmans, et sur les appartenances à d'autres religions non-chrétiennes, dans le cadre de la liberté religieuse, qui implique non seulement la liberté de professer sa propre foi, en privé et en public, mais aussi la liberté de conscience c'est-à-dire de choisir sa propre religion".

En conclusion, a dit Mgr.Eterovic, le Saint-Père réitère l'exhortation à tous les chrétiens "de s'engager à se familiariser davantage avec l'Ecriture".

Avant la liturgie finale du Synode sur la Parole de Dieu, octobre 2008

THE APOSTOLIC EXHORTATION VERBUM DOMINI

At midday today in the Holy See Press Office, the presentation took place of the Post-Synodal Apostolic Exhortation "Verbum Domini" of Benedict XVI, on the Word of God in the life and mission of the Church.

Today's press conference was presented by Cardinal Marc Ouellet P.S.S., prefect of the Congregation for Bishops; Archbishop Gianfranco Ravasi, president of the Pontifical Council for Culture, and Archbishop Nikola Eterovic and Msgr. Fortunato Frizza, respectively secretary general and under secretary of the Synod of Bishops.

The Apostolic Exhortation, which is dated 30 September, Memorial of St. Jerome, is the fruit of the Twelfth Ordinary General Assembly of the Synod of Bishops, which was held in Rome from 5 to 26 October 2008. The document, which has been published in Latin, Italian, English, French., Spanish, German, Portuguese and Polish, is made up of an introduction, three parts and a conclusion.

Achbishop Eterovic explained how in part one, entitled "Verbum Dei", the Pope highlights both "the fundamental role of God the Father, source and origin of the Word", and "the Trinitarian dimension of revelation". Chapter one - "The God Who Speaks" - underscores "God's will to open and maintain a dialogue with man, in which God takes the initiative and reveals Himself in various ways". It also dwells on "the Christological aspect of the Word, while at the same time underlining the pneumatological dimension". This section of the document also focuses on the relationship between the Eucharist and Tradition, and on the theme of the inspiration and truth of the Bible.

"Our Response to the God Who Speaks" is the title of chapter two of part one. "Man is called to enter into the Alliance with his God, Who listens to him and responds to his questions. To God Who speaks, man responds with the faith. The most suitable prayer is that made using the words which were revealed by God and are conserved and written in the Bible", said Archbishop Eterovic.

Chapter three has as its title "The Interpretation of Sacred Scripture in the Church". The secretary general of the Synod of Bishops explained how "Sacred Scripture should be, as the Dogmatic Constitution 'Dei Verbum' says, 'the soul of sacred theology'. ... The biblical hermeneutics of Vatican Council II must be rediscovered, also in order to avoid a certain dualism evident in secularised interpretations which could give rise to a fundamentalist and spiritualist interpretation of Holy Scripture. Correct interpretation requires complementarity in a literal and spiritual sense, a harmony between faith and reason". This chapter also examines relations between Christians and Jews, noting that they enjoy "a very special relationship ... because they share a large part of the Scriptures".

Part two of the document is entitled "Verbum in Ecclesia". Chapter one - "The Word of God and the Church" - underlines how it is thanks to the Word of God and the effect of the Sacraments "that Jesus remains contemporary to mankind in the life of the Church", said the archbishop.

"The Liturgy, Privileged Setting for the Word of God" is the title of chapter two, in which the focus turns to "the vital link between Sacred Scripture and the Sacraments, especially the Eucharist". The importance of the Lectionary is mentioned, as is that of the proclamation of the Word and the ministry of reader, with particular emphasis being laid on the preparation of the homily, a theme of great importance in this Post-Synodal Apostolic Exhortation.

Chapter three of part two concerns "The Word of God in the Life of the Church" and highlights "the importance of biblical inspiration for pastoral activity, the biblical dimension of catechesis, the biblical formation of Christians, the use of Sacred Scripture in great ecclesial gahterings, and the Word of God in relation to vocations". Attention is also given to "lectio divina and Marian prayer", said the archbishop.

Part three of the document published today has as its title "Verbum Mundo". It draws attention to "the duty of Christians to announce the Word of God in the world in which they live and work". Chapter one - "The Church's Mission to Proclaim the Word of God to the World" - explains how the Church "is oriented towards the announcement 'ad gentes', to people who do not yet know the Word, ... but also to those who have already been baptised ... but need new evangelisation in order to rediscover the Word of God".

"The Word of God and Commitment to the World" is the title of chapter two, which recalls how "Christians are called to serve the Word of God in their most needy brothers and sisters and, hence, to commit themselves in society for reconciliation, justice and peace among peoples".

Chapter three of part three is dedicated to "The Word of God and Culture". It expresses the hope "that the Bible may become better known in schools and universities and that better use may be made of the social communications media, exploiting all the modern possibilities of technology. The theme of the inculturation of Sacred Scripture is also linked to the translation and diffusion of the Bible, which must be increased", said Archbishop Eterovic.

"The Word of God and Inter-religious Dialogue" is the title of chapter four. "Having established the value and topicality of inter-religious dialogue, 'Verbum Domini' ... supplies some important guidelines concerning dialogue between Christians and Muslims, and with members of other non-Christian religions, within the framework of a religious liberty which involves not only the freedom to profess one's faith in private and in public, but also freedom of conscience; in other words, of choosing one's religion".

In the conclusion, Archbishop Eterovic concluded his explanations, the Holy Father reiterates his exhortation to all Christians "to become increasingly familiar with Sacred Scripture".

2 comments:

  1. Thank you, Archbishop, for all your work in the Synod on the Word of God in 2008. This apostolic exhortation is a wonderful fruit of that labor. I have particularly noted how our Holy Father urges us all "to become increasingly familiar with Sacred Scripture." His encouragement of the ancient practice of lectio divina will enrich our desire to know and love Christ through the inspired books.

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  2. johanne warreau dit;je suis la lectio divina depuis voila 3 ans tous les mardi dans mon quartier et je suis parfaitement d'accord quand vous dites que la parole est important dans notre vie quotidienne car j'en fais personnellement l'experience et depuis je suis consciente que je ne dois pas rester dans mon coccon mais partager cette parole a qui veut l'entendre et depuis je suis catéchète dans les écoles et bien sure avec une formation qui m'enrichit vraiment et pour pouvoir donner ensuite et découvrir vraiment ce Jésus qui m'aime ,apprendre a le connaitre dans sa parole et lui dire ma réponse ,c'est une très bonne façon de communiquer avec lui ,et je conseille a tous ceux qui ne connaissent pas encore la lectio divina,d'essayer de gouter a cela,vous n'avez rien a perdre bien au contraire ....

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