Tuesday, February 18, 2014

Visite chez les Melkites - Praying for Peace in Syria, Lebanon at Melkite Cathedral in Montreal


On Sunday, I was able to accept Melkite Eparchial Bishop Ibrahim Ibrahim's invitation to visit his Saint Saviour Cathedral in Montreal on the Sunday when they were praying for Peace in Syria, Lebanon, Iraq and Egypt. At the close of Mass, the community presented me with a wood carving of the Blessed Mother Mary and her Infant Son.

Later, I joined the community in the Parish Hall for sweets, coffee and conversation.  The Christians in the Middle East are all suffering greatly and many hearts are broken by the tragic situation in Syria which seems intractable and utterly ruinous. But the Christian families and individuals I met are persons of great joy.

Bishop Ibrahim invited me to speak on this occasion. My homily was predominantly in French and my prepared text follows immediately with an English version added on; the texts are interspersed with photos taken by Richard Bassila.

Let us continue to remember all our suffering Christian sisters and brothers, particularly those in Syria and Lebanon.

 

Messe pour la paix en Syrie et au Liban: Cathédrale melkite du Saint-Sauveur de Montréal
Dimanche, 16 février 2014
‘‘Glorifiez donc Dieu dans votre corps’’
[Textes : 1 Corinthiens 6, 12-20; Luc 15, 11-32]


Chers frères et soeurs dans le Christ,

Je suis très heureux de cette belle invitation que m’a faite votre évêque Mgr Ibrahim de venir le rencontrer et de venir vous rencontrer -et de célébrer avec vous - dans cette belle cathédrale, dans ma vie natale. J’ai passé la plus grande partie de ma jeunesse tout près d’ici, à Ahuntsic.

Cette Messe est offerte en intercession auprès de Dieu afin que la paix puisse revenir au Liban et en Syrie, deux pays que j’ai eu le privilège de visiter durant la Semaine sainte en 2010. Nous demandons à la bienheureuse Vierge Marie, la Mère de Dieu, et à tous nos saints patrons de bien vouloir intercéder pour nous afin que cesse la destruction, les effusions de sang, l’exil, et toutes ces autres horreurs qui émanent de la guerre en Syrie. Cette guerre apporte son lot de problèmes pour le Liban qui doit accueillir et venir en aide à un grand nombre de réfugiés, dont un bon nombre de chrétiens qui sont la cible de guerriers de part et d’autres. Demandons au Seigneur d’écouter notre prière et de bien vouloir y répondre de façon qui saura nous étonner.

Comme vous l’avez sans doute appris par les médias, le pape François invite l’Église à s’éloigner des tendances idéologiques et moralisatrices et à mettre plutôt ses efforts à proclamer l’Évangile. En effet, l’Église doit d’abord inviter les gens à reconnaître et à rencontrer Dieu dans le Christ. La droiture, la pratique de la moralité suivront. Lorsque nous découvrons la miséricorde de Dieu, nous pardonnons à notre tour et nous connaissons la joie. Il est arrivé parfois que cet ordre ait été renversé et cela a donné de bien mauvais résultats.

Nous venons d’entendre saint Paul inviter les Corinthiens à respecter leur corps, à vivre de manière pure. Cela n’était pas facile du temps de Paul, et cela n’est pas facile encore aujourd’hui. Il est important que nous nous tournions vers l’Évangile. Les Écritures Saintes nous apprennent que Dieu est comme ce père – que certains pourraient qualifier d’un peu fou – qui attend patiemment pendant des mois et des années que son fils qui vie dans péché et la misère revienne chez lui. Vous qui êtes du Moyen-Orient – un peu comme nous qui sommes descendants des autres cultures méditerranéennes –, vous auriez peut-être tendance à vouloir qualifier ce père d’un peu fou. Nous serions probablement tous tentés d’offrir à ce fils une bonne correction et à lui permettre de retrouver sa place dans la famille seulement après avoir passé un ‘test de bonne conduite’. Mais il n’en est pas ainsi pour Dieu le Père, le Père de notre Seigneur Jésus-Christ! Il souhaite tous nous accueillir dans son Royaume – la preuve c’est qu’il demande au fils aîné de participer à la fête.


C’est seulement après avoir pris connaissance de la grandeur de la miséricorde de Dieu tel que nous le révèle Jésus Christ que nous pouvons aborder les grandes questions qui touchent la moralité telles que l’avortement, la contraception, l’homosexualité, ainsi que les autres questions qui se présentent tout au long de notre vie. Un comportement moral est le résultat de la grâce de Dieu agissant en nous; ce n’est pas une précondition pour qu’une personne puisse faire partie de la communauté des élus ou de l’Église.

Normalement, les personnes ont besoin de rencontrer et de suivre le Seigneur un bon bout de temps avant de saisir pourquoi l’Église refuse l’avortement, le mariage des personnes du même sexe et la contraception.

Si on n’a pas placé le Seigneur au cœur de sa vie, il est difficile de comprendre le pourquoi de ces interdictions. Mais comment les gens peuvent-ils venir à connaître le Christ ? Les gens viennent à le connaître Jésus à travers le Peuple de Dieu – grâce à vous et moi – d’où l’importance de proclamer et de vivre l’Évangile. Il est important que nous partagions avec les autres ce que Jésus a fait pour nous, pour notre communauté, et pour nous personnellement. Je dois dire aux autres comment Jésus m’aime, comment Jésus m’a guéri, comment Jésus m’a sauvé. Ensuite, on doit laisser l’Esprit Saint faire son œuvre et prier pour les personnes que nous rencontrons.

Aujourd’hui, saint Paul nous invite à glorifier Dieu dans notre corps. Dans sa première épître aux Corinthiens, saint Paul vient ébranler les mœurs de son temps. L’argumentaire de l’apôtre est difficile à suivre parce que les manuscrits grecs n’avaient pas de ponctuation et de guillemets.

Paul emprunte des grecs une forme de rhétorique qu’on appelle la diatribe. Il utilise des idées qui avaient cours parmi les gens de Corinthe, pour les réfuter ensuite ou leurs partager ses propres idées.


Par exemple, il utilise l’expression qui avait cours parmi les fidèles de l’Église de Corinthe ‘Tout m’est permis’ pour y apporter le correctif suivant : ‘mais tout n’est pas profitable’ 6, 12).

L’argumentaire n’est pas toujours clair. Il est parfois difficile de discerner où commence ou se termine la pensée des Corinthiens et la réponse de Paul. Par exemple :

Paul : ‘’ Fuyez la fornication!’’
Objection des Corinthiens : [Mais pourquoi ?] ‘’Tout péché que l’homme peut commettre est extérieur à son corps’’
Paul : ‘‘Celui qui fornique, lui, pèche contre son propre corps.’’

Les chrétiens de Corinthe croyaient avoir bien raisonné l’affaire en disant que puisque le Christ était ressuscité, les actions qu’on pouvait porter contre son corps étaient sans importance. Paul s’objecta en disant que celui qui unit son corps à une prostituée, pèche contre son propre corps. Ses actions portent atteinte non seulement à l’Église mais à la personne elle-même. Cela constitue une véritable tragédie puisque le corps de chaque chrétien est temple de l’Esprit Saint.

Dans d’autres écrits, Paul se sert de l’image du temple pour faire référence à toute la communauté chrétienne, mais dans le passage que nous venons d’entendre Paul dit le corps de chaque chrétien est temple de l’Esprit et doit donc être traité avec dignité et respect.

Le texte se termine par un rappel que la vie nous vient de Dieu et que nous ne nous appartenons pas. Nous avons été bel et bien rachetés par le sang du Christ.


Paul ne nous dit pas que nous devons traiter notre corps avec respect afin d’y recevoir l’Esprit Saint, mais plutôt que nous devons traiter notre corps avec respect et dignité parce que l’Esprit Saint l’habite et en a fait son temple.

Aujourd’hui la fornication ou les relations sexuelles avec des prostituées portent encore atteinte au bien de la société. On parle également de relations charnelles entre personnes non mariés ou qui cohabitent sans être liées par les vœux du mariage. Ces situations existent à grande échelle dans notre société, même parmi les catholiques.

Cette situation porte atteinte au rôle primordial que doit avoir le mariage dans la structure familiale. La situation qui prévaut dans nos sociétés change la vie des familles…et pas toujours pour le mieux !

De nos jours, l’Église doit se pencher sur ces questions qui ont affaire avec la moralité sexuelle, de la même manière que Paul a dû le faire en son temps. Notre mission dans ce domaine consiste à aider les disciples de Jésus à bien comprendre le message de Jésus, à en voir la sagesse et les bienfaits et à accepter de le suivre. Faire confiance à Jésus, c’est accueillir son message et accepter de le suivre, c’est accepter de suivre les enseignements de son Église dans les grandes questions qui touchent la vie.

Je vous demande de bien vouloir prier pour moi. Puisse le Seigneur bénir chacun, chacune d’entre vous.


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Mass for Peace in Syria and Lebanon—Saint Saviour Melkite Cathedral of Montreal
Sunday, February 16, 2014
“Glorify God in Your Body”
[Texts: 1 Corinthians 6.12–20; Luke 15.11-32]
  
 Dear brothers and sisters in Christ,

I am pleased that today I am able to accept Bishop Ibrahim’s repeated invitation to visit him with his flock in his cathedral, in my home town of Montreal. I lived not far from here in Ahuntsic.

This Mass is being offered to intercede with God for peace in Lebanon and Syria, two countries that I had the joy of visiting in Easter Week 2010. We call on the powerful intercessory role of Our Blessed Mother Mary, as well as our patron saints, to join in obtaining for us an end to bloodshed, destruction, exile, and all the other horrors that come from the war in Syria and its impact on the Lebanese who are giving shelter to the refugees, particularly the many Christians who are being targeted. May God hear our prayer and answer them beyond our hopes and dreams.

As you may have heard in the media, Pope Francis wants to move the church away from ideological fixations of a moralizing sort and toward proclaiming the gospel. The order of church life must be inviting people to know God in Christ first. Then comes the moral order, as a response to one’s coming to know God’s mercy, forgiveness, and joy. Often the order gets reversed and that’s where trouble ensues.

That’s important in this liturgy when we hear the exhortation to the Church of Corinth to live in bodily purity, not easy in their day or in ours. It would be important for us to put the gospel first, our God is like the crazy father of the parable who waited patiently for months and years for his sinful son to return. You who know the Mediterranean culture would realize this man would be thought to be foolish: many fathers would want to reprimand their sons and let them be readmitted after probation. But not the Father of Our Lord Jesus Christ. He wishes us all to be brought into communion in the happy family of God’s kingdom—the proof of that is his pleading with the older son to join the feast.


Only once we have heard the good news of Jesus Christ’s image of the loving and merciful Father can we address the other issues of a moral sort. Here then is where the issues of abortion, contraception, active homosexuality, and other life issues come in. Virtuous behaviour in these areas is a response to God’s grace, not a pre-condition to belonging to the community of God’s Kingdom and the Church.

Most people need a close walk with the Lord to understand why the Church says no to abortion, gay marriage, and contraception.

Without Jesus deeply in your life, it is hard to understand these prohibitions. But how do people get to know Jesus? People get to know him by God’s people—you—evangelizing and telling them about your Lord and Saviour. By you telling a person you know what Jesus has done for us and for you in particular. You must tell that person how Jesus has saved you, loved you, and healed you. Then you must let the Holy Spirit take over as you pray for that person.

Today, Paul invites you and me to “glorify God in your body”. His First Epistle to the Corinthians challenges social conventions. Not only those of the first century society in which he lived, but those of our time too. The Apostle's argument is a little difficult to follow because Greek manuscripts had no punctuation, let alone quotation marks.

In his presentation, Paul made use of the Greek style of rhetorical discourse (the diatribe). He cited statements current in the Church at Corinth, then gave his own view, usually a refutation or correction.

For example, many scholars believe the first part of this discussion began with Paul quoting a Corinthian slogan about Christian freedom, “All things are lawful for me”, which he qualified with the rejoinder, “but not all things are beneficial” (6:12).


The argumentation is not always clear, since at times it is not evident where Corinthian positions begin or end and where Paul's remarks come into play. Here is a reconstruction of the dialogue that makes sense to me.

Paul: "Flee fornication!"
Corinthians [objecting]: ["But why?] Every sin a person commits is outside the body".
Paul: "But the fornicator sins against his own body."

The "enlightened" Corinthian Christians were saying that, because of Christ's resurrection, bodily actions were of no significance. Paul objected, saying that, by linking his body with a prostitute, a fornicator sinned against his own body. His actions hurt not only the church but also himself. This was tragic because each individual Christian's body is a temple of the Holy Spirit.

In other places, Paul had used the temple imagery in reference to the whole Christian community. Here he transfers the metaphor to each individual disciple of Jesus. He says that each individual's body should be kept as a disciplined holy vessel fit for the Spirit who dwells in the believer.

This section ends with a reiteration of the notion that each person's body is not the individual's personal property to do with as he or she pleases. Paul insisted that by the ransom from bondage to sin achieved for each person by Christ's death on the cross, “you are not your own...you were bought with a price”.

In this passage, Paul moves regularly from a declaration about what God in Christ has achieved for the Christian (the indicative) to how the individual must now live (the imperative). For example, Paul does not say that one should keep the body holy so that God may offer you the Spirit, but rather, because the Holy Spirit already dwells in you, you should keep your body from fornication.


Today, fornication as a sin committed by an individual with a prostitute is still an affliction of society. It is also the objective description of those who engage in sexual activity outside marriage and those who cohabit without benefit of marriage. As such, and in a change from past experience, it has become widespread in society, even among Catholics.

The negative effects of this situation is a factor in the declining centrality of marriage in family structure. It is a phenomenon altering the face of family life in first-world countries.

Today, the Church needs to engage this issue of sexual morality as Paul did the views of the Corinthians. The challenge is to help disciples see that faith in Jesus today involves embracing His views—communicated by the Church—on the major issues of life.

Please pray for me. God bless you one and all.



Friday, January 24, 2014

25/01/14 Notre Dame Ottawa: Priestly Ordination/Ordination presbytérale-Matthew Keshwah


Few people would have guessed that ten years after being named the International Student Leader of the Year in 2004 – the first Canadian to receive the award – Matthew Keshwah would be ordained a Roman Catholic priest. Even many of the colleagues he worked with in corporate finance for four years were baffled by the news that their peer, with such a promising career, would give it up to serve God.

Matthew Keshwah describes his call to the priesthood as “an invitation from God that has been getting stronger over the years.” He says that his response is that of gratitude and love – offering back to God the life that has been given to him. For him, his desire to lead souls to Christ and to promote life and love rather than simply serve himself, required that he make this change.

Matthew Keshwah has been blessed with role models in his life who exemplified faithfulness and joy whom he hopes to model for others as a priest. Dedicating one’s life to serve God is familiar to him. His mother left the security of her government job to become a parish secretary for 20 years. His father made faith a family priority when he became Roman Catholic after his son’s First Communion. Matthew Keshwah’s love for reading the Bible grew through listening to his grandfather preach as a Presbyterian minister.

He is grateful to his good, faith-filled friends who are of great help to him on his journey. Events such as World Youth Day, and organizations such as Catholic Christian Outreach (CCO) provided opportunities for him to grow in his faith and to meet other young people who shared the same love for God and desire to evangelize others.

His ordination will take place on Saturday, January 25 at 10am in Notre Dame Cathedral Basilica: all are welcome to attend and to receive the new priest's blessing afterwards in the lower chapel.

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MATTHEW KESHWAH SERA ORDONNÉ PRÊTRE
À LA CATHÉDRALE NOTRE-DAME SAMEDI, LE 25 JANVIER
Je présiderai l’ordination de M. Matthew Keshwah à la prêtrise le samedi 25 janvier 2014, à 10h, en la cathédrale Notre-Dame, 385, promenade Sussex, Ottawa. Toutes et tous sont bienvenus.

Peu de gens auraient pensé que, dix ans après s’être vu décerné le prix de leader étudiant 2004 par la société internationale Golden Key – le premier canadien à recevoir cet honneur – Matthew Keshwah serait ordonné prêtre. Plusieurs de ses collègues avec qui il a travaillé pendant quatre ans dans la gestion financière d’une entreprise, ont été fort surpris quand ils ont appris que celui-ci s’apprêtait à laisser une carrière prometteuse pour servir le Seigneur.

Matthew Keshwah décrit son appel à la prêtrise comme ayant été une « invitation de Dieu qui se faisait de plus en plus pressante au fil des ans ». Sa réponse en est une de gratitude et d’amour – une offrande à Dieu en remerciement pour l’abondance de vie qui lui a été donnée. Pour lui, son désir d’attirer les âmes à Dieu et de promouvoir la vie et l’amour plutôt que de simplement se servir lui-même exigeait qu’il effectue ce virage.

Matthew Keshwah a eu de bons modèles. Tout au long de sa vie, il a été entouré de personnes qui lui ont témoigné la joie que procure la foi dans le Christ et l’engagement à servir Dieu. Il espère rendre ce même témoignage et partager ce même amour de Dieu avec les autres comme prêtre. Sa mère a été secrétaire dans une paroisse pendant plus de 20 ans. Son père a partagé avec lui sa foi en Dieu, foi qui s’est renouvelée avec une ardeur nouvelle alors qu’il a manifesté le désir de faire partie de l’Église catholique après la première communion de son fils. Matthew Keshwah a développé une passion pour la Bible alors qu’il écoutait son grand-père prêcher en tant que ministre dans l’église presbytérienne.

Matthew Keshwah remercie ses nombreux amis, ces personnes qui lui ont apporté aide et soutien tout au long de son cheminement. Des événements tels que les Journées mondiales de la jeunesse, de même que les rencontres organisées par des groupes de jeunes catholiques comme CCO : Mission-Campus lui ont permis de frayer avec des personnes de foi qui partagent, comme lui, l’amour de Dieu et le désir de participer à la Nouvelle évangélisation. Il remercie toutes les personnes qu’il a rencontrées sur son chemin.

Sunday, January 12, 2014

The Lord's Baptism Completes Epiphany Week, Christmas Season


The Solemnity of the Epiphany in Christian traditon several Gospel events: the Coming of the Magi, The Baptism of the Lord and the Wedding Feast of Cana--all manifestations of the joy that encountering the Lord Jesus brings those who become thereby his disciples.

The joy of the Season overflows into  our celebrations, as in the Mass I celebrated in French at Notre Dame Cathedral Basilica last Sunday morning (the homily for that occasion may be found below along with several photos taken by Jean-Claude Grant) and the reception I held that same afternoon at my residence (some photos taken by Heribert Riesbeck that afternoon are interspersed.

This coming week I will be making my personal retreat, returning to Ottawa on January 21; I invite your prayers for me and promise to remember you in my prayers.


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Épiphanie du Seigneur (Année “A”) – 5 janvier 2014
Cathédrale-basilique de Notre Dame—Ottawa (ON)

Jésus, révélation de l’humanité
[Textes: Isaïe 60,1-6 (Psaume 71 [72]); Éphésiens 3, 2-3a, 5-6; Mathieu 2, 1-12]


La fête de l’Epiphanie fait naître en nos cœurs une très grande joie. L’Evangile nous raconte l’histoire des mages. Ils ont découvert une étoile qui leur annonçait la naissance d’un nouveau roi. Ils ont tout quitté pour aller à sa rencontre. Ils se sont mis en route et se sont prosternés devant lui.


Ces mages sont les premiers païens qui viennent adorer le Fils de Dieu. C’est déjà une annonce de ce qui se passera après la résurrection de Jésus. La lumière qui brille dans la nuit de Bethléem rayonnera jusqu’aux extrémités de la terre. D’ailleurs, Jésus lui-même dira un jour : « Je suis la lumière du monde ; celui qui me suit ne marchera pas dans les ténèbres. »

On a beaucoup discuté au sujet de l’étoile qui avait guidé les Mages. On pense à une conjonction de planètes, à une Super nova, c’est-à-dire à une de ces étoiles au départ très faible en qui une explosion interne libère pendant un certain temps une immense splendeur, à une comète, et quoi encore.

Les savants peuvent bien discuter autant qu’ils le veulent ! Pour nous la grande étoile, la véritable Super nova qui nous guide, c’est le Christ lui-même. Il est, pour ainsi dire, l’explosion de l’amour de Dieu, qui fait resplendir sur le monde le grand éclat de son cœur.


Et nous pouvons ajouter : les Mages d’Orient dont parle l’Évangile d’aujourd’hui, de même que les saints en général, sont devenus eux-mêmes petit à petit des constellations de Dieu, qui nous indiquent la route.

En toutes ces personnes, le contact avec la Parole de Dieu a, pour ainsi dire, provoqué une explosion de lumière, à travers laquelle la splendeur de Dieu illumine notre monde et nous indique la route.


Comme baptisés nous sommes appelés à être nous aussi étoiles de Dieu pour toutes personnes, afin de les guider sur la route vers la véritable lumière, qui est le Christ.

En disant cela, je pense à mon prédécesseur Monseigneur Joseph-Aurèle Plourde, dont nous célébrons aujourd’hui le premier anniversaire de décès… Celui-ci a cherché à être pour les autres, particulièrement ceux et celles qui lui ont été confiés un guide sûr vers le Seigneur. Il avait choisi comme devise épiscopale « In Persona Christi » Oui, il a voulu servir dans la personne du Christ ceux et celles que le Seigneur a mis sur sa route. Qu’il reçoive la récompense du bon et fidèle serviteur!


Après Noël, j’ai participé avec des jeunes universitaires de notre diocèse, à une rencontre qui a rassemblé, ici à Ottawa, plus de huit cents jeunes francophones et anglophones de partout au Canada. Cette conférence appelé « Rise Up » était organisé par Mission Campus et avait pour but une grande célébration de la foi catholique.


Nous sommes heureux de constater ce que les jeunes accomplissent dans notre monde d’aujourd’hui. Après un tel événement, de retour chez eux, ils gardent cette ardeur et sont capable de partager leur joie de croire et de la laisser transparaître parce qu’ils sont bien centrés sur le Christ. Ils ont dit : « Ils nous faut absolument aider toutes les personnes dans notre Église à faire une vraie rencontre avec le Seigneur ou encore à approfondir leur relation avec Lui. »


Dans l’Évangile d’aujourd’hui, nous voyons que Dieu s’est servi des astres pour attirer les mages vers lui. Ceux-ci, étaient à la recherche de celui qui saurait leur révéler le plan de Dieu pour le monde et les guider dans leur vie. Pour nous qui connaissons la suite, nous savons que le plan de Dieu s’est manifesté de manière glorieuse dans la mort et la résurrection du Christ et que son plan nous est accessible dans les évangiles.

Les Écritures Saintes nous amènent à découvrir le Seigneur. Mais la décision de le suivre demeure nôtre. Il s’agit d’une décision personnelle qui nous amène à vouloir donner au Christ Jésus – un peu comme les mages l’ont fait – le meilleur de ce que nous avons et de ce que nous sommes. De nos jours, cela devra se traduire par un engagement à faire advenir le Royaume de Dieu, un monde meilleur fait de justice et de paix, comme il en est question dans le psaume.


Les Mages reconnurent en Jésus celui qu’ils cherchaient. En entrant dans la maison, ils virent l'enfant avec Marie sa mère et, tombant à genoux, ils se prosternèrent devant lui pour l’adorer. En agissant ainsi, les mages agirent déjà comme de véritables disciples de Jésus : des personnes prêtes à abandonner la quête de richesses en ce monde pour amasser des trésors dans le ciel (Matthieu 6, 19-21; 19,21).


La réaction des mages à la vue de l’enfant est tout simplement remarquable; ils se sont prosternés devant lui, l’ont adoré et lui ont offerts leurs plus beaux trésors. Les offrandes des mages, hautement symboliques illustrent la reconnaissance de cet enfant en tant que Roi des rois par l’offrande de l’or; Fils de Dieu par l’offrande de l’encens; Christ crucifié à jamais vivant par l’offrande de la myrrhe en vue de sa Pâque!


Les mages nous invitent à partager leur itinéraire pour aller à la rencontre de Dieu qui aide tous ceux et celles qui veulent bien le découvrir. Dieu offre des signes et des moyens particuliers à chacun d’entre nous pour nous mener vers cette grande joie. Saurons-nous dans notre quotidien les percevoir? Prendrons-nous le temps de les discerner? Pourrons-nous lui ouvrir notre cœur?


Je vous invite donc à faire comme les mages. Je vous invite à vous tourner vers le Christ. Je vous invite à le reconnaître comme le Messie, le Sauveur, et à vous mettre à sa suite.



Puissions-nous tous, avec l’aide de l’Esprit Saint, nous efforcer à transmettre cette Bonne Nouvelle à tous ceux et celles que nous rencontrons sur notre chemin : au travail, à l’école, dans nos loisirs, à nos frères et sœurs d’ici et à toute personne de bonne volonté à travers le monde.


Que le Seigneur vous bénisse et vous garde dans la joie.

Tuesday, January 7, 2014

Welcome Christian Riesbeck CC, Ottawa's New Auxiliary Bishop


LE PAPE FRANÇOIS NOMME UN NOUVEL ÉVÊQUE AUXILIAIRE À OTTAWA

A Rome aujourd’hui on a annoncé la nomination par le saint Père du père Christian Riesbeck, c.c. comme évêque titulaire de Tipasa en Numidie et évêque auxiliaire à Ottawa. Jusqu’à présent, le père Riesbeck était chancelier de l’archidiocèse d’Ottawa depuis 2011, ainsi qu’adjoint supérieur général des « Compagnons de la Croix » – une société sacerdotale de vie apostolique fondée à Ottawa depuis 2012.

It was announced in Rome today that His Holiness Pope Francis has appointed Reverend Christian Riesbeck, CC as Titular Bishop of Tipasa in Numidia and Auxiliary Bishop of Ottawa.
Bishop-elect Riesbeck was born in Montreal on February 7, 1970 to Heribert Riesbeck, a native of Germany and Colette Levesque, originally from Grand Falls, New Brunswick. His elementary schooling took place in Aylmer, Quebec and in Nepean, Ontario and his secondary schooling at St. Pius X High School in Nepean. He earned a Bachelor of Social Sciences degree in political science from the University of Ottawa, a Master of Divinity degree from St. Augustine’s Seminary in Toronto and a Master’s degree and Licentiate in Canon Law from St. Paul’s University in Ottawa.

Ordained to the priesthood by Archbishop Marcel Gervais at Notre Dame Cathedral on October 12, 1996, he served for brief periods between 1996 and 1999 at Our Lady of Lourdes parish in Kingston, St. Jude’s in Hawkesbury, Our Lady of Divine Love in Pendleton and St. Francis Xavier in Brockville before becoming pastor of Queen of Peace parish in Houston, Texas (1999-2008).

Les parents et les deux sœurs du père Riesbeck, Sylvie (Craig) et Heidi (Pierre), demeurent à Ottawa. En plus du français et de l’anglais, il parle espagnol et allemand.

Sunday, January 5, 2014

The 2014 Epiphany Proclamation of Easter & Moveable Feasts - Clergy Luncheon during Christmas Season



Know, dear brothers and sisters, that, as we have rejoiced at the Nativity of our Lord Jesus Christ, so by leave of God’s mercy we announce to you also the joy of his Resurrection, who is our Saviour.

On the Fifth day of March will fall Ash Wednesday, and the beginning of the fast of the most sacred Lenten season.

On the Twentieth day of April you will celebrate with Joy Easter Day, the Paschal feast of our Lord Jesus Christ.

On the First day of June will be the Ascension of our Lord Jesus Christ.

On the Eighth day of June the feast of Pentecost.

On the Twenty-Second day of June, the feast of the Most Holy Body and Blood of Christ.

On the Thirtieth day of November the First Sunday of Advent of our Lord Jesus Christ, to whom is honour and glory for ever and ever.

Amen.

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PHOTOS FROM CLERGY LUNCHEON
   
   
This week, Ottawa`s priests and seminarians dropped into the Archbishop`s Residence for an exchange of Christmas and New Year`s greetings. 

Here are some photos from our festive gathering.




Wednesday, January 1, 2014

POPE'S PRAYER INTENTIONS 2014 - RIDEAU CANAL SKATE-WAY OPENS, FAMILY VISIT


Pope Francis has rolled out his prayer intentions for 2014—and he’s done it with a twist. The Pope’s first intention, which has long been called the general intention, is now called the universal intention. This universal prayer request addresses a need or category relevant to all people and all cultures, such as, the elderly, respect for women, the media, the unemployed, refugees, and the lonely, a few of the universal intentions of 2014.

Similarly, the name of the second intention has been changed from mission intention to evangelization intention. The new term seeks to get away from the outmoded notion that Christians work to spread the Gospel in far-off lands, the mission fields. The Church is now engaged in a New Evangelization, introducing people everywhere to the person of Jesus Christ, for conversion begins (and never ends) in that relationship between Christ and the believer.

We are living in what seems to be an increasingly post-Christian age, as C.S. Lewis described the culture of the developed nations. Many have fallen away from the faith of their fathers and mothers, so Pope Francis sees prayer as the first step in the New Evangelization. His 2014 intentions for evangelization include vocations to religious life, rediscovery of faith in Europe, service to the poor, and parents. [Thanks to Fr. James Kubicki, S.J., www.apostleshipofprayer.org].



Pope Francis' UNIVERSAL INTENTION for January 2014: Economic Development: That all may promote authentic economic development that respects the dignity of all peoples.


Pope Francis’ EVANGELIZATION INTENTION for January 2014: Christian Unity: That Christians of diverse denominations may walk toward the unity desired by Christ.

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RIDEAU CANAL SKATEWAY OPENS
FAMILY SKATING ON NEW YEAR'S


Today it was very cold in Ottawa (-20C) with a wind chill to boot, but that didn't stop a large number of skaters from trying out the Rideau Canal Skateway on its first full day of activity (the offical opening was yesterday afternoon).

My niece and nephew Clara and Paul Prendergast and their mother Sonia Struthers and I joined the throng and had a great time chilling out. Walking back with facing into the wind led us to a countdown for the last kilometre and a half in addition to the 5.2 km we skated.


After a festive New Year's supper, we had a family session playing Settlers of Catan, an interesting board game.  Clara won both games we finished....


Thursday, December 26, 2013

Un évêque chez les Sœurs – A Christmas Visit to the Motherhouse



L'archevêque d'Ottawa, Monseigneur Terrence Prendergast, a suivi les traces de ses prédécesseurs, le matin de Noël, en célébrant la messe pour les Soeurs de la Charité d'Ottawa, à la chapelle de la maison mère de cet ordre religieux, sur la rue Bruyère. Cette tradition a débuté au milieu du 19e siècle, alors que le premier évêque d'Ottawa, Monseigneur Eugène-Bruno Guigues, est allé rendre visite à la fondatrice des Soeurs de la charité d'Ottawa, Soeur Élisabeth Bruyère.

Dans son homélie prononcée devant une cinquantaine de religieuses et quelques invités, Monseigneur Prendergast a demandé à l'assistance de prier pour les victimes de la guerre, particulièrement en Syrie et au Sud-Soudan, où un conflit armé fait encore rage, ainsi que pour les personnes éprouvées par les catastrophes naturelles, notamment les Ontariens et les Québécois qui sont encore sans électricité, à la suite de la tempête de verglas des derniers jours. [Le Droit, Ottawa, 25-26/12/2013]

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WITH THE SISTERS OF CHARITY OF OTTAWA
ON CHRISTMAS DAY
 
 
Following a tradition begun by the first bishop of Ottawa, I spent yesterday morning at the Motherhouse of the Sisters of Charity of Ottawa for Christmas Day Mass, a visit to the frail elderly sisters in the Infirmary (we sang Christmas carols) as well as a retirement community and the whole household for a festive dinner. A reporter from our local newspaper Le Droit was present and the story above is the shortened online version of what appears in today's print edition.
 
Last year, because of an outbreak of gastro-intestinal flu among the elderly sisters, the visit was put off until the Epiphany, so resuming the tradition this year was a delight.  On the way home, Mgr Daniel who was accompanying me and I dropped in to visit Mgr Landriault, who lives in the Elisabeth Bruyere residence nearby; he was in great form as he had been able to be vested to concelebrate Mass with Mgr Cazabon in the hospital chapel. Some other pictures from yesterday: